Dette indlæg handler om det, som hedder et udvalgt billede i WordPress.

Måske tænker du, at udvalgte billeder kun er for bloggere, men faktisk er det også en god ide at bruge disse billeder på dine vigtigste sider på hjemmesiden.

Måske ved du slet ikke, hvad jeg snakker om – så læs med her, så får du info, som du kan bruge til at gøre din hjemmeside mere dele-venlig og søgemaskine synlig.

Hvad er et udvalgt billede?

Det udvalgte billede på en side eller et blogindlæg er det billede, som kommer til at repræsentere dit indhold ude i den store web-verden. Det gælder både på din egen hjemmeside og blog, og på de sociale medier, når nogen deler dit indhold.

Hvis et indlæg eller en side ikke har et udvalgt billede, vil de sociale medier snuppe det første billede inde i dit indlæg, og bruge dette billede som visuel repræsentant, når indholdet deles.

Det er dit WordPress tema, som afgør om det udvalgte billede også vises ved dine indlæg inde på hjemmesiden, og ved dine sider (der vises de sjældent). Mange temaer har forskellige valgmuligheder til, hvordan det udvalgte billede vises på blog forsiden og ved det enkelte indlæg.

Uanset hvordan dit tema viser udvalgte billeder, er det en rigtig god ide at bruge dem, da et godt udvalgt billede er afgørende for, om dit indhold bliver læst og delt på sociale medier.

Udvalgt billede eksempel

Sådan tilføjer du et udvalgt billede

Du logger ind i kontrolpanelet og åbner den side eller det indlæg, hvor du vil tilføje dit udvalgte billede. På de fleste WordPress opsætninger ligger boksen til udvalgt billede i højre kolonne, et stykke nede, under boksene med “Udgiv”, “Kategorier” mm. (Du kan trække boksen længere op på siden med musen).

Du vælger billedet fra dit mediebibliotek eller uploader et nyt.

Sådan tilføjer du et udvalgt billede til en side eller et indlæg

Husk at give dit billede en relevant ALT tekst. Det er den tekst, som søgemaskinerne læser, og som man ser, hvis billedet af en eller anden grund ikke vises, eller hvis teksten læses op for blinde og svagtseende.

ALT teksten skal indeholde det søgeord eller søgeordssætning, som repræsenterer dit indhold. Samme ord, som du bruger i din SEO boks.

Husk ALT teksten på udvalgt billede

Hvilken størrelse skal mit udvalgte billede have?

Det vigtigste er, at dine udvalgte billeder er konsekvente i størrelsen, det ser i hvert fald bedst ud, hvis du har en blog, som viser dine udvalgte billeder på forsiden af bloggen.  Det afhænger af dit WordPress tema, hvordan dit udvalgte billede vises. Nogle temaer vil lægge billedet ud i sine oprindelige dimensioner, altså højde-bredde forhold. Andre temaer beskærer eller “presser” dine billeder sammen, så de ikke nødvendigvis ser så godt ud, når du ser dem på hjemmesiden.

Du kan nogle gange tjekke udvalgt billede størrelsen i dit WordPress tema. Du kan også se dimensionerne – og ændre dem – under Indstillinger –> Medier i kontrolpanelet.

Størrelse på udvalgt billede i WordPress

Prøv dig frem, eller tjek dit temas muligheder.

NB: Hvis du ændrer størrelse på dine thumbnails under medieindstillinger, skal du ind og ændre alle de billeder, som du allerede har i dit mediebibliotek. Til det formål findes der heldigvis et plugin, som hedder Regenerate Thumbnails. (der er flere plugins, som kan det samme, så find et, som du syns om).

Hvordan finder jeg et godt udvalgt billede?

Dit valg af udvalgt billede kommer helt an på, hvad du blogger om. Men der er to ting, du kan tænke på.

Det ene er at billedet skal være relevant for dit indhold. Hvis du skriver om katte, skal der gerne være en kat på billedet.

Hvis du som jeg skriver om abstrakte ting – som det her med WordPress – kan det være en udfordring at finde noget relevant. Her kan du vælge enkel grafik, som du fx laver i Canva eller du kan bruge noget andet, som repræsentere din stil, dit brand eller din niche, og som også er specifikt for det aktuelle indlæg.

Jeg har selv valgt at køre en linje med makrobilleder af blomster på min blog, og tilsætter tekst, som er relevant for indlægget. Til indlæg om webdesigns er det lettere, der bruger jeg kundens hjemmeside.

Lav dit eget websteds ikon til smartphones

Blomsterne er valgt fordi jeg selv tager billederne, og fordi jeg mener, at de giver god Feng Shui energi og et farvemæssigt løft til en ellers ret “kedelig” flade, som ofte handler om tekniske ting. Blomster er bare “mig. Jeg kunne også vælge en renere grafisk stil med ikoner, eller noget helt andet.

Det andet er, at du skal have lov til at bruge billedet.

 

Hvilke billeder må jeg bruge?

Alle billeder på internettet er det som udgangspunkt forbudt at bruge. Du må ganske enkelt ikke bare snuppe et billede, som du syns er lækkert. Det kan i yderste konsekvens betyde sagsanlæg og erstatningskrav.

Kig efter billeder med det, som hedder Creative Commons CC0 licens. Dem finder du f.eks. på Unsplash, Stocksnap eller Foodies Feed .

Søg efter free Stock images på Google. Eller brug dine egne fotos. Eller lav grafik online i Canva.

Her er et eksempel på billeder fra Unsplash med en søgning på natur og blomster.

Find udvalgt billede hos Unspash

Skab en enkel, ensartet stil til udvalgt billede

Når man besøger din blog og deler dit indhold, er det rart at føle en genkendelighed.

Du vil vinde meget ved at vælge en enkel stil og være konsekvent med den. Vær konsekvent i forhold til dimensioner, opsætning, farver, motiv, toner i billedet (brug evt. det samme filter hver gang), energi, stemning.

Det er ok at skrive lidt tekst på dine udvalgte billeder, men kun ganske lidt. Det skal være det visuelle, som trækker – et billede siger mere end 1000 ord.

Specielt udvalgt billede til Facebook og Twitter

Hvis du bruger Yoast SEO plugin har du en ekstra mulighed for at lægge billeder ind, som kommer med når du deler på disse sociale medier. På den måde har du 100% kontrol over dimensionen af de billeder, som går over på Facebook og Twitter. Hvis ikke du bruger denne mulighed riskerer du, at dine billeder bliver beskåret på en uheldig måde.

Dimensionen på et Facebook billede er 1200x628 pixels. På Twitter er det 1024x512 pixels.

Du lægger det ind her, under Yoast SEO:

Udvalgt billede til Facebook opslag

Pyh, ha, det er en masse, der skal gøres med udvalgt billede……

Ja, der er meget arbejde. Helt enig.

Men husk på at før i tiden (før internettet) skulle vi betale for avisannoncer og printe opslag, som hang rundt i byen, når vi ville reklamere for vores ydelser. Det her er da sjovere 😉

Jeg har i øvrigt løst det med Facebook billede dimensionen ved at lave alle mine udvalgte billeder i samme dimension, som Facebook dikterer. Det sparer en arbejdsgang.

Jeg håber, at det kan inspirere dig til at bruge den oplagte mulighed for gratis markedsføring, som ligger i at gøre din blog lækker og delevenlig.

Divi - det ultimative WordPress tema til kreative selvstændige

Divi: Det kreative WordPress tema

Dette indlæg handler primært om Divi WordPress temaet. Hvis du har en WordPress hjemmeside er du sikkert også bekendt med udfordringen med at tilpasse et WordPress tema, så din hjemmeside bliver, som du gerne vil have den. Hvis du køber et flot tema og installerer det...
Læs
Udvalgt billede i WordPress – her er tips

Udvalgt billede i WordPress – her er tips

Dette indlæg handler om det, som hedder et udvalgt billede i WordPress. Måske tænker du, at udvalgte billeder kun er for bloggere, men faktisk er det også en god ide at bruge disse billeder på dine vigtigste sider på hjemmesiden. Måske ved du slet ikke, hvad jeg...
Læs
Gratis hjemmeside hjælp fra den usynlige verden

Sådan får du gratis hjælp til hjemmesiden

For mig er påsken en kærkommen mini-ferie fra hjemmesiden og fra skærmen, som giver mig tid til at stikke fingeren i jorden, mærke naturens kraft, så en masse frø og luge det ukrudt væk, som ellers overtager de bede, som jeg vil fylde med smukke blomster og...
Læs
Størrelse på billeder i WordPress er vigtig

Tjekker du størrelsen på dine billeder i WordPress?

Billeder i WordPress må IKKE være for store!! Der er en detalje, som jeg oplever at rigtig mange WordPress indehavere glemmer at forholde sig til - nemlig størrelsen på billeder i WordPress. Både billeder inde på selve hjemmesiden og i billeder i mediebiblioteket....
Læs
SSL certifikat til din WordPress hjemmeside

SSL certifikat til din WordPress hjemmeside

Hvorfor skal jeg nu have SSL certifikat? De nyeste anbefalinger fra Google handler om sikkerhed med SSL certifikat. SSL certifikatet gør det muligt at skifte fra http://dinhjemmeside.dk til https://dinhjemmeside.dk. I den forbindelse kan du slå to fluer med et smæk:...
Læs
Popup boks på mobil er fortid

Popup boks på mobilen er ikke godt for din SEO

Google har fokus på brugervenlighed - og en popup boks kan være alt andet end venlig Google slår ned på popup boks på mobil og tablet Fra 10 januar 2017 straffes hjemmesider, som har en popup boks i mobilvisnings layoutet. Grunden er ganske enkelt, at sider med en...
Læs
10 overskuelige skridt til effektiv søgeoptimering

10 overskuelige skridt til effektiv søgeoptimering

Gør-det-selv søgeoptimering De vigtigste elementer i søgeoptimering er heldigvis også noget, som du selv har kontrol med. Der har gennem årene været forsøgt mange tricks og genveje til at komme i top hos søgemaskinerne. Det er min oplevelse, at Google ser på...
Læs
Hvordan jeg blev fan af Simplero

Hvordan jeg blev fan af Simplero til online salg

Mødet med Simplero´s "far" Jeg mødte Calvin Correli, udvikler og idemand på Simplero, første gang i efteråret 2010, hvor vi begge var med på et længere kursusforløb med fokus på spiritualitet i praksis. Jeg husker, hvordan Calvin i en pause fortalte lidt om, at han...
Læs
Her skaber jeg WordPress kurser til kreative selvstændige

Fra min WordPress kursus skabelses hule

Jeg er i min krea-hule og laver WordPress kursus til dig Jeg er godt i gang med at optage videoer til mit Basis WordPress kursus for kreative selvstændige Jeg har i en periode dedikeret tre hele arbejdsdage om ugen til projektet. Jeg kan lave en lektion eller to om...
Læs
Call to action knapper på hjemmesiden

Call-to-action knapper på din hjemmeside

Din hjemmeside er sandsynligvis det sted, hvor du præsenterer dig selv, din business, dine ydelser og dine produkter. Hjemmesiden præsenterer dit brand, din energi, dit bidrag til verden. I bund og grund er formålet med hjemmesiden at formidle dine produkter og...
Læs