10 overskuelige skridt til effektiv søgeoptimering

Gør-det-selv søgeoptimering

De vigtigste elementer i søgeoptimering er heldigvis også noget, som du selv har kontrol med.

Der har gennem årene været forsøgt mange tricks og genveje til at komme i top hos søgemaskinerne. Det er min oplevelse, at Google ser på kvaliteten af dit indhold og at de hele tiden forsøger at gøre det sværere at snyde sig til en topplacering i søgeresultaterne.

I min verden er det en god ting, at det som virkelig betyder noget for, at du bliver fundet,  er kvaliteten af det indhold, som du deler med andre på din hjemmeside. Her kommer 10 ting, som er vigtige for god søgeoptimering. Det hele bygger på ærlighed, glæden ved at formidle, god etik og små fif til ting, du selv kan gøre, når du udgiver dit indhold.

Søgeoptimering tip 1: Relevans.

SEO tip1:Relevans Når du skriver dine web-tekster skal du tænke på, at søgemaskinerne finder resultater baseret på lige præcis de ord eller vendinger, som den søgende skriver i søgefeltet.

Du skal være knivskarp omkring, at de ord og vendinger, som du gerne vil findes på, rent faktisk forekommer i dine tekster og i dine overskrifter.  Dette er vigtigere end at du udfylder SEO boksen i dit SEO plugin.

Du skal tænke på specifikke relevante søgeord i din tekst på hver eneste webside og blogindlæg. Det er bedst at bruge forskellige søgeord på hver side, så selv om du er relationscoach skal du ikke bruge dette som dit primære søgeord på alle dine sider, da det ikke er realistisk, men kommer til at ligne ”falsk” søgeoptimering.

I steder for kan du have en række gode og relevante søgeord, som peger hen imod det, du laver. Fx kærligt samvær, mindfulness for par, afstressning, kærlige relationer, partnerskab, parforhold, kommunikation, parforholdsterapi, parforholdspleje osv.

Hver gang skal det naturligvis være relevant for det, som står i din tekst og i dine overskrifter.

Søgeoptimering tip 2: Kvaliteten af dit indhold.

SEO tip2: kvalitet Skriver du tekster, som er let tilgængelige for din målgruppe? Skriver du jævnligt nyt indhold, som giver dine læsere konkret viden og information om dit emne, som er nyttigt og brugbart?

Lægger du videoer, informerende grafik eller andet materiale ud, som læserne klikker på og bruger?

Søgemaskinerne kan se, hvor mange klik og visninger, der er på dit indhold, og det er naturligvis super vigtigt at lægge materiale ud, som er spændende og relevant, så din målgruppe bruger og deler det.

Overordnet kan man sige, at høj kvalitet af indhold er en win-win: Dine læsere bruger det, du lægger ud, hvilket forhåbentlig resulterer i salg og omsætning – og søgemaskinerne belønner din høje kvalitet med god placering.

Søgeoptimering tip 3: Brugervenlighed

SEO tip3: brugervenlighed Er det let at finde rundt på din hjemmeside?

Får indholdet de besøgende til at blive hængende på dit site og klikke rundt på siderne?

Du har statistisk set kun 2-3 sekunder til at fange interessen hos en besøgende på din hjemmeside eller blog.

Få hjemmesiden gennemgået og få noget feedback på, om man rent faktisk kan finde det, man søger efter.

Er menubjælken godt placeret? Er forsiden fængende og overskuelig? Er der noget bestemt, som får folk til at klikke videre? Eller som får folk til at forlade siden uden at kigge nærmere på indholdet?

Du kan for eksempel bede en håndfuld mennesker i din målgruppe om at teste din hjemmeside. Lav en række spørgsmål og bed dem være ærlige og konkrete i deres feedback.

Søgeoptimering tip 4: Load-tid

SEO tip4: load-tid Den tid, det tager at indlæse dine websider kaldes load-tid. Hvor længe er de enkelte sider om at indlæse, når man besøger dem?

Det er vigtigt at sørge for, at hjemmesiden er sat op, så den er så let at indlæse som muligt. Ting som kan gøre en webside langsom er typisk alt for store billeder eller et tema, som ikke er optimeret.

Få en web-specialist til at gennemgå opsætningen, hvis din side er langsom.

Søgeoptimering tip 5: Mobilvenlighed

SEO tip5:mobilvenlighed Har du tjekket, hvordan din hjemmeside ser ud, når man ser den på mobiltelefoner og tablets? 

Lige nu bruger omkring 70% af os mobil eller tablet, når vi søger efter viden og når vi shopper på nettet.

Det er ultra vigtigt, at dit site er mobiloptimeret, og du kommer helt I bund i søgeresultaterne (på Google) hvis dine sider ikke er mobilvenlige.

Søgeoptimering tip 6 : ALT-tags og titel

SEO tip6: billedtags Sørg for altid at skrive en god ALT-tag og titel på alle billeder.

Google og andre søgemaskiner kan ikke læse billeder. De forstår dem ganske enkelt ikke, med mindre der følger en beskrivende tekst med billedet. Det hedder et ALT tag.

Du lægger ALT tags på dine billeder inde i WordPress mediebiblioteket, og det er en god vane at få, at lægge den beskrivende tekst ind ved ALLE dine web-billeder i samme øjeblik, du lægger dem ud på en webside eller i et indlæg.

Søgeoptimering tip 7 : Indsigtsfuldt indhold

SEO tip7:indhold Jo mere du baserer dine tekster på praktiske råd, gennemtænkte løsninger og ideer som hjælper andre med at løse problemer, jo bedre SEO vil dit indhold skabe.

Artikler om hvordan man løser et praktisk problem har gode chancer for at blive fundet hen over lang tid, og de kan generere kontinuerlig trafik til din side og dermed hjælpe dig op i søgeresultater.

Søgeoptimering tip 8 : Relevante overskrifter

SEO tip8: overskrifter Overskrifter er en vigtig nøgle, både når det gælder søgeoptimering og læsbarhed.

Når du skriver tekst til en webside eller et blogindlæg er det godt lige at huske på, at 80% af læserne vil skimme dine overskrifter og kun 20% vil rent faktisk læse din tekst igennem.

Overskrifter er super vigtige, ikke bare for søgeoptimering, men til at fange folks opmærksomhed PÅ FÅ SEKUNDER. En god overskrift er beskrivende, konkret og rettet mod den løsning på et specifikt problem, som din målgruppe står overfor.

Søgeoptimering tip 9 : Kommentarer på blogindlæg

SEO tip9: kommentarer Hvis du har en blog, skal du undlade at fjerne kommentar-feltet, som ligger under hvert indlæg.

Kommenterer til dine indlæg viser nemlig, at dit indhold er værd at læse og det skaber et fællesskab omkring dit emne.

Du kan eventuelt få din webdesigner til at tilføje et Facebook kommentarfelt i forbindelse med det almindelige blog-kommentarfelt, da der er mange, som bruger Facebook og deler indhold den vej.

Forskellen på blog-kommentarer og Facebook kommentarer er, at kommentarerne direkte på bloggen bliver liggende og du kan svare direkte på dem inde fra kontrolpanelet. De bliver også ”læst” direkte af Google. Facebook kommentarerne ligger ovre på Facebook, og ikke inde på din egen blog.

Søgeoptimering tip 10: Sociale medier

SEO tip10:sociale medier Vær aktiv på de sociale medier.

Jo mere du deler, kommenterer og interagerer på flere sociale platforme, jo højere kommer du op i Google søgningerne.

Det er dog værd at skrive sig bag øret, at dine opslag og samtaler gerne skal være engagerede, informative, hjælpsomme, venlige og underholdende.

De mest brugte sociale medier i Danmark er Facebook, Instagram, Pinterest, Google+, YouTube og Twitter.

Vælg 2 eller 3 steder, hvor du føler dig mest hjemme og koncentrer dig om at bygge et netværk op med basis i det, som du selv brænder for og formidler.